Algoritmes

Die verdomde algoritmes

Mijn wereld wordt steeds kleiner, stop de algoritmes op social media!

Herkennen jullie een toenemende ergernis dat anderen bepalen wat jij te zien krijgt op Linkedin, facebook, instagram etc? Alsof ik alléén geïnteresseerd ben in updates van mensen of onderwerpen die ik af en toe een like geef.

Social media bril

Met groeiende ergernis kijken collega Ivo Krake  en ik naar de Social Media bril die ons opgezet wordt.  Heel langzaam ontvang ik alleen nog maar informatie over datgene wat ik al doe of waar ik al mee bezig ben geweest. Mijn wereld op social media wordt steeds kleiner en dat terwijl ik juist geïnteresseerd ben in hetgeen ik niet doe, niet weet, niet zie of niet hoor van mensen die ik niet regelmatig spreek.

Linkedin

Op Linkedin worden items standaard op “populariteit” getoond. Artikelen met slechts één enkele like worden al als populair bestempeld. Posts van mensen die mij kritisch maken en nuance aanbrengen of een andere kijk op de wereld hebben worden helaas niet getoond. Onderwerpen waar ik niet dagelijks mee bezig ben zie ik niet. Alsof mijn leven zo rechtlijnig is.

Instagram en facebook

Instagram en facebook zijn nog veel erger. Die laten mij alléén nog posts zien van mensen van wie ik af en toe iets like.  Bij deze een oproep aan de breinen achter de grootste social media platforms: “Stop het denken voor mij en vraag waar ik als gebruiker behoefte aan heb!” Als ik mensen niet interessant vindt dan ontvolg ik ze wel, of ik zet het vinkje aan dat ik de updates niet meer wil zien, maar stop met dat voor mij te bepalen.

Twitter

Alleen met twitter lijk ik mijn tijdlijn nog enigszins zelf in de hand te hebben. Ik kan lijsten aanmaken op onderwerp zonder dat ik mensen volg, of gewoon mijn tijdlijn volgen. Ik lijk te kunnen zien wat ik wil zien maar ben benieuwd naar het addertje onder het gras.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Twitter
LinkedIn